Sidor

söndag 17 mars 2013

bokåret 2012

År 2012 blev ett bra bokår. Relativt många böcker lästa och en del överraskande upptäckter och insikter. Jag läste totalt 22 nya böcker, den kompletta listan kan ni se här på min goodreads men jag tänkte passa på att kommentera några av de böcker som framkallade mest känslor och tankar. Händelsevis råkar de vara de böcker som jag tyckte bäst respektive sämst om :p

Enders game och Enders shadow av Orson Scott Card – Aldrig hade jag väl trott att små, överintelligenta pojkar som tränas i militärskola i rymden för att slåss mot utomjording kunde vara så intressanta. Det är ingen idé att jag ens börjar förklara vad som är så bra med de här böckerna. Bara läs dem om ni undrar.

Succubus revealed av Richelle Mead – Eller egentligen hela serien om Georgina Kincaid, men den sista boken var bäst och den som lyfte hela historien. Änglar, demoner, kärlek, sex. Vansinnigt underhållande alltihop.

Fifty shades of grey av E.L James – Sällan har väl en bok blivit så omtalad och synts på så många ställen. Att jag tog mig igenom den i dess helhet berodde dock nyfikenhet snarare än hänförelse. Seriöst. Vet inte folk att tantsnusk av obegränsad kvantitet och betydligt högre kvalitet finns överallt på internet? GRATIS.

Och till sist, tre böcker som förtjänar att nämnas för sitt alldeles fantastiska språk.

Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström - Aldrig har väl något så fult som ett fattig-Sveriges Stockholm beskrivits så vackert. De första raderna i första kapitlet som ni ser nedan är nog bland det absolut vackraste jag läst. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Älskaren av Marguerita Duras – Den här boken har jag redan bloggat om en gång, se ett utdrag ur den här.

Stardust av Neil Gaiman – Skriven som en saga fast ändå inte. Neil Gaiman har nog det mest speciella språk jag hittills stött på. Antingen så gillar man eller så gör man det inte. Jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar