Sidor

söndag 19 maj 2013

Paris

För ett tag sedan packade jag och K våra väskor och for till Paris på kortsemester. Efter en lång väntan på Arlanda på ett flyg som var försenat närmare fem timmar landade vi äntligen i Paris, tog en taxi till hotellet och checkade in, närmare 04.00 på natten. Hotellet vi bodde på heter Aviatic Saint Germain och var riktigt trevligt.OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag gillade speciellt den grårandiga tapeten och tavlan över sängen. Utsikten från fönstret var långt ifrån storslagen men kändes mysig och väldigt “parisig”. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAFörsta morgonen åt vi frukost på hotellet. Frukostrummet var litet men även det smakfullt inrett. Självklart fanns juice, croissanter och nutella på buffén.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Sen bar det av ut på promenad i Paris!    OLYMPUS DIGITAL CAMERANästan direkt kom vi en på en gata där en någon slags matmarknad var i full fart. Det var tyvärr svårt att fota alla godsaker i folkträngseln, men ett par frukt- och grönsaksbilder blev det i alla fall.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag beundrade fina turkosa stängsel medträd inuti. OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi vandrade längs med Sean och beundrade utsikten.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERASen hittade vi en fin liten park intill en gammal kyrka. Den var full av duvor och tyvärr bestämde sig en av dem för att bajsa på min jacka, till resultat av att jag gick utan sjal resten av dagen och senare på kvällen blev förkyld :p OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter duvbajshistorien gick vi vidare… OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAVi hade turen att hitta en liten Ladureé-butik.   OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Vi vandrade vidare och tittade på Notre Dame (som var betydligt mindre än jag föreställt mig) och en massa andra fina byggnader och fontäner.OLYMPUS DIGITAL CAMERADet fanns överlag väldigt många duvor i Paris.OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn till fin byggnad.OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag fick också syn på en extremt kitschig restaurang som jag bara var tvungen att föreviga på bild.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERADet var tyvärr inte så mycket vår i Paris som jag hade hoppats på, men körsträden blommade i alla fall vackert. OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi avslutade dagens stadsvandring med en snabbtripp till Jardin des plantes som var fin men inte riktigt levde upp till mina förväntningar. Det mest spännande i parken var en söt liten hörna med bikupor ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå måndagen promenerade vi ännu mer, och åkte även en del metro eftersom jag hade ont i ena knät.Först tittade vi på Effieltornet och parken runtomkring, som var väldigt fin. Jag hittade en variant av färgetmigej som var klarare och mörkare blå än jag sett tidigare. Mycket fint.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Sen bar det av till Triumfbågen, den tyckte jag ärligt talat var rätt tråkig. Vi gick den stora gatan ner från Triumfbågen där alla dyra butiker enligt utsaga skulle ligga. Där var det dock väldigt tråkigt och fullt av turister och inte alls alla butiker var fina eller dyra. Jag blev dock väldigt glad när jag hittade en Marks and Spencer, där köpte jag juice och galet god yogurt ^^ Jag åt yogurten och drack juicen på en parkbänk bredvid en rondell med väldigt vackra blomsterplanteringar.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Den här dagen (om jag minns rätt, dagarna flyter verkligen ihop) promenerade vi även förbi en byggnad men slags vallgrav runtom.I vallgraven var det gräs och blommor och helt enkelt en jättefin blomsteräng.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Och så kan vi titta på lite fler bilder som jag inte riktigt minns när de togs :p Fina skyltfönster t.ex.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAItaliensk glass, helt otroligt fint formad som en blomma.OLYMPUS DIGITAL CAMERAVacker vy, och ett gäng människor (turister?). Och så fina gator och butiker ^^

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPå tisdagen tog vi metron till Montmartre för att spana in Sacre Coer, Moulin Rouge och alla vyer från min favoritfilm Amelie fron Montmartre. Utsikten från Sacre Couer var fin.OLYMPUS DIGITAL CAMERATyvärr kändes dock hela Montmartre och speciellt området kring Sacre Coer extremt sönderexploaterat av turister så vi blev inte särskilt långvariga.OLYMPUS DIGITAL CAMERA   Istället tog vi metron till Marais där vi åt supergoda falafel från L’as du falafel!OLYMPUS DIGITAL CAMERA Resten av dagen satt vi mest på caféer och hängde och promenerade lite mer i Marais och Saint Germain. OLYMPUS DIGITAL CAMERAPå onsdagen lämnade vi väskorna på förvaring hos hotellet och gick ut för en sista promenad i Paris. Vi gick till Louvren, för dit hade vi av någon anledning inte tagit oss tidigare. Louvren var mycket mer imponerande än jag föreställt mig och om det inte hade varit 1:a maj och stängt hade jag gärna gått in. Nu fick vi nöja oss med att beundra byggnaden utanpå och parken runtomkring, och det var inte fy skam det heller.OLYMPUS DIGITAL CAMERAI fontänen utanför glaspyramiden simmade änder ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag tycker för övrigt att lilla triumfbågen var mycket finare än den stora. I taket under den lilla fanns dessutom massor av fågelbon med fåglar som flög in och ut. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAI en liten damm i parken fanns ett par av en annan sorts änder som hade väldigt mycket jobb med att plocka grässtrån och bygga bo en stor grästuva ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Staty och duva :)OLYMPUS DIGITAL CAMERAHejdå Paris! :)OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar