Sidor

söndag 30 juni 2013

kometen kommer

Nu har jag äntligen tagit mig för att börja läsa Tove Janssons böcker om Mumindalen. Jag började med “Kometen kommer”, dels jör att den är näst först i serien (allra först är “Småtrollen och den stora översvämningen”), dels för att den nog måste vara min favorit av alla muminberättelser. Jag blev inte besviken. “Kometen kommer” summerar på nåt sätt det mest väsentliga och vackra här i livet med humor men också med allvaret i rädslan för döden, jordens undergång och alltings förgänglighet. Mest av allt älskar jag nog Mumintrollets vidunderliga övertro på att “mamma kan ordna allting”. Lite så har jag också känt för mina föräldrar, känner fortfarande. Det är galet och knäppt och irationellt på så många vis, men samtidigt också otroligt vackert tycker jag. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar