Sidor

söndag 5 januari 2014

bokåret 2013

Liksom förra året tänkte jag summera bokåret som gått. Min läsutmaning på goodreads var att läsa 20 böcker jag inte läst förut, något jag med glädje kan konstatera att jag inte bara lyckades med utan också överskred med 3 böcker, dock jag har då även räknat med även noveller och seriealbum.

Liksom förra året (igen) tänkte jag lyfta fram några läsupplever som på ett eller annat sätt sticker ut lite extra. Övriga böcker finns att beskåda på den kompletta lästa-listan här.

Neil Gaiman

Neil Gaiman får bli årets stora “upptäckt”. Även om jag läste min första bok av honom för många år sen (Goda Omen) och läste en av hans mer kända verk (Stardust) under 2012 vill jag nog ändå påstå att 2013 blev året då jag på riktigt blev ett Neil Gaiman-fan. Jag har både läst fysiska verk och lyssnat på ljudboksversioner där Neil själv läser sina alster. Bland många bra berättelser blev The Ocean at the End of the Lane storfavoriten som jag gav högsta betyg. Det är språket, känslan, berättartekniken. Allt. Jag lyssnade på ljudboksversionen av denna bok där Neil själv läser, ett utdrag kan man provlyssna på här eller här där Neil också svarar på frågor samt pratar om sin book Fortunately the milk.

Tove Janssons berättelser om Mumindalen

År 2013 blev året då jag äntligen tog mig för att börja läsa Tove Janssons Mumin-böcker. Jag tittade mycket på de tecknade filmerna när jag var yngre men har sedan haft en lång period då jag tagit avstånd från Muminvärlden då jag upplevde den för mörk och melankolisk. Jag tycker förvisso fortfarande att det är en mörk och melankolisk ton över Tove Janssons berättelser om Mumindalen, men samtidigt innehåller de hopp och ljus och så träffsäkra karaktärsbeskrivningar att jag inte kan låta bli att förundras över vilka mästerverk de faktiskt är. Jag har hittintills läst Kometen kommer (vilken jag skrivit om mer här), Pappan och havet samt Muminpappans memoarer. Av dessa tre är Pappan och havet favoriten, den har faktiskt kammat hem 5 av 5 stjärnor på min goodreads.

Norwegian Wood av Haruki Murakami

Jag har tidigare läst Kafka på stranden, en bok som tyvärr inte alls föll mig i smaken. Den stora hypen kring Haruki Murakami ledde dock till att jag även efter Kafka på stranden-besvikelsen var fortsatt nyfiken på författaren så när jag fick en pocketversion av Norwegian wood av en kompis som inte gillade den beslöt jag att ge honom ännu en chans. I efterhand kan jag konstatera att det var det värt, jag tilldelade Norwegian wood en 4:a jämfört med Kafka på strandens 2:a.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som tilltalade mig med den här boken. Språket är ganska ryckigt och ojämnt, bitvis poetiskt och målande, bitvis nästan stapplande svenska, som från någon som lärt sig ett nytt språk och kan det väl men som ännu inte fått känsla för de nyansskillnader som val av olika ord och uttryck ger. Kanske beror det på översättningen från japanska till svenska, kanske är det helt enkelt Harukis språk? Oavsett vilket och oavsett vad man tycker om den språkliga stil som används i Norwegian wood så gick berättelsen hem hos mig. Det är långsamt, det är mörkt och liksom i Kafka på stranden innehåller Norwegian wood mer sex än vad berättelsen egentligen behöver. Jag har tolkat det sistnämnda som ett resultat av att författaren vill provocera i sitt hemland Japan, men det är förstås också möjligt att det helt enkelt bara är hans stil. Vara hur det vill med den saken, jag tycker att Norwegian wood har en svårdefinierbar skönhet i sig som tilltalar åtminstone mig. Dessutom ledde boken till att upptäckte och började lyssna The Beatles underbara låt med samma namn som boken.

~ ~ ~

Rent allmänt kan jag konstatera att 2013 också blev året då jag än mer än tidigare (framför allt tack vare två kompisar tips) lärde mig uppskatta ljudböcker och värdet av en riktigt bra uppläsare. En naturlig följd av detta är att 2013 också blev året då jag började använda Audible. Till sist så blev 2013 året då jag återupptäckte novellens charm samt dök in den magiska världen av comic books/graphic novels.

Translation ~ Looking back at the books I’ve read during 2013.The complete list of books can be viewed here. The books that affected me/surprised me most are “Noregian wood” by Haruki Murakami, the books about Moomin valley by Tove Janssons and finally, everything by Neil Gaiman but most of all “The Ocean at the End of the Lane”. Wonderful wonderful books ^^

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja jag gillade verkligen Norwegian wood. Dock gillade jag inte alls Kafka på stranden som sagt, så det är 50/50 för mig hittills. Har du läst mycket av honom?

      Radera