Sidor

torsdag 25 december 2014

julen

Jag befinner mig sedan i fredags hos mina föräldrar. Dagarna flyter förbi i ett helg-och jullovs-brus, dämpat av vit ny nysnö. Ena stunden klär vi gran och dukar bord, nästa tar vi farväl av en kär gammal vän. När han bara var en liten kattunge låg han på min mammas arm varje dag i veckor och tröstade henne i hennes dåvarande ischias-smärta. När han slutade sitt liv, sjuk av dåliga njurar, var han lätt som en fågelunge och orkade bara inte mer. Det gick så fort på slutet. Nu vilar han bredvid två andra kära, saknade vänner invid planket nere på gården. Och kanske, förhoppningsvis, är han egentligen också någonstans annanstans där han får vara frisk och ung än en gång. Vila i frid, Simson.

Nu när julafton är avklarad tar vi det mest bara lugnt. Läser, går på knarrande nysnö, beundrar rimfrosten på fönsterrutorna, dricker varma drycker och sover länge. I förmiddags ställde pappa ställde som vanligt ut frukostrester fåglarna på gården, och det rapporterades om mordbrand mot Moskén i Eskilstuna. Lite senare gick jag till affären för att handla, och trots 15 minusgrader satt en tiggare utanför mataffären. Livets kontraster avlöser varandra i rasande fart. Om bara en knapp vecka far jag söderut men just nu är jag bara här. Och det är just det jag försöker vara: här och nu.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar