Sidor

tisdag 2 december 2014

Lucka 2: en bild på något gott jag ätit i år

I år tänkte jag äntligen försöka vara med lite på ett hörn i Emily Dahls finfina idé med en “berätta om-adventskalender” där varje dag är ett blogginlägg/bild på ett visst tema. Dagens lucka har tema “en bild på något gott du ätit i år”. Spana in Emilys instruktioner och hennes egen lucka 2 här.

När jag skulle göra det här inlägget och bläddrade igenom mina gamla bilder från tidigare i år upptäckte jag att det faktiskt var en del bilder jag inte ens postat tidigare, men nu så.

I vintras, innan tulpanerna och det verkliga tidigvårljuset, bakade jag veganska semlor med fluffig sojagrädde och snöpudrigt florsocker. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMen efter semlor kommer vår och jag åt lyxfrukost med smoothie, teblomma och tomatmacka (ok den här bilden har jag redan visat, men den får bli gå i repris). OLYMPUS DIGITAL CAMERASen kom försommaren och med den vitgrå grillrök svävande högt över varje gräsmatta, ljusa kvällar med tjocktröjan på eftersom det ännu inte är högsommarvarmt, IPA-öl och så det gudomliga ljuset. Jag åt grillad halloumi och fick dille på att göra potatissallad på ugnsrostad småpotatis, creme fraiche, gräslök, salt, citron och rosépeppar.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag köpte också Karolines fina bok “Det gröna skafferiet” och provlagade ett recept på sötsyrlig wok med rabarber och vitkål. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch så bakade jag och bjöd på vegansk mannagrynskaka med citron och hallon, efter Vego-Mattias recept som ni hittar här.OLYMPUS DIGITAL CAMERASen kom hösten då jag och K packade ihop vårat hem i flyttlådor och sen, så småningom, flyttade in i vår nya lägenhet. Vi fick finbesök av en vän från andra sidan landet och dukade upp lyxig mackmiddag/afternoon tea hemma i vårt vardagsrum. OLYMPUS DIGITAL CAMERASist men inte minst bjöd en vän mig på tokigt goda veganska rawfoodchokladbollar. Blev tvungen att göra egna efter samma recept, som ni nu får här:

Tag 100 gram dadlar (urkärnade), 2 msk kokosolja, 2 msk kakao, 2 msk kallt kaffe, 1/2 dl havregryn och mixa allt till en klibbig smet. Ställ i kylen att stelna en stund och sen är det bara att rulla klassiska chokladbollar med kokosflingor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 kommentarer:

  1. Oi, så mye godt! Tenk, så mye man koser seg med i løpet av et år... Nå ble jeg faktisk sulten, enda jeg spiste for ikke lenge siden, hihi. Det ligger så mye glede i god mat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar att äta, hehe :p Dock kan jag skämmas lite för hur mycket vi i välbärgade västländer stoppar i oss och nästan frossar i mat, både på riktigt och i bildform så att säga. Men man får väl försöka ha någon måtta på det i verkliga livet och göra även nödvändig vardagsmat god :)

      Radera