Sidor

torsdag 1 januari 2015

bokåret 2014

Då var det dags för summering av det gångna bokåret ännu en gång. Jag började med detta för två år sedan och mina summering av 2011, 2012 och 2013 hittar ni här, här och här.

I år utmanade jag själv (på goodreads) att läsa 20 böcker, precis som gångna år. Kan tyckas blygsamt och till och med fegt, då jag läst fler än 20 nya böcker båda de gångna utmaningarna. Men jag gillar att sätta ribban lite lägre när det gäller sånt här och sen hellre överraska mig själv. Och överraska mig själv gjorde jag rejält i år! Jag lyckades läsa 38 böcker, noveller, seriealbum mm. av varierande längd och svårighetersgrad. Lite extra stolt i år är jag över genrevariationen. Jag läser ju ofta mycket fantasy, vilket jag naturligtvis gjorde även under 2014. Men på listan över lästa böcker finns också “vanliga” svenska och utländska romaner som exempelvis Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande och Donna Tarts Den lilla vännen och klassiker som Hemingways The old man and the sea och Knut Hamsuns Svält. Hela listan med böcker (med reservation för att Sagas bok som står med där hamnade där av misstag, den är alltså inte läst ännu) hittar ni på min goodreads här.   

Liksom tidigare år tänkte jag lyfta fram några läsupplevelser som på ett eller annat sätt utmärkte sig lite mer än de andra. Eftersom jag läste så himla mycket bra böcker under, 2014 var det verkligen svårt att välja, men nu kör vi.

Boksignering med Neil Gaiman på SF-bokhandlen i Stockholm – Ok, ingen läsupplevelse just men väl en upplevelse knuten till böcker och definitivt också den största bokupplevelsen i år. Min vän A köade medan jag hysteriskt försökte ta mig till Stockholm mitt i brandkaoset vid Arlanda som ledde till stopp i tågtrafiken i flera dagar. Till slut tog jag en taxi med två andra personer och kom tack och lov fram i tid. Var lyrisk ett bra tag efter mötet med denna fantastiske man som definitivt är en av mina favoritförfattare all time. Han signerade mitt exemplar av The ocean at the end of the lane som jag också anser är en av hans absolut bästa böcker. Den här bilden tog jag med något skakaig hand med mobilkameran när jag och A satt i en buss på väg hem samma kväll.unnamed

Svält - Knut Hamsun - En klassiker, men en bok som jag likväl inte skulle ha ens kommit i närheten av om det inte vore för mina föräldrar. De tipsade mig, och under vår semester på västkusten, sommarens allra sista vecka, lyssnade vi tillsammans när Johan Rabeus på ett alldeles hänförande sätt läser upp den självbiografiska berättelsen om Knut Hamsuns tid i norska Kristiania där han försöker försörja sig som ung författare.

The old man and the sea – Ernest Hemingway - Jag får skämmas att jag inte läst den här, eller något annat av Hemingway förut, men så är det. Men sällan har jag väl läst något så fantastiskt välskrivet. Att jag tog mig igenom boken och dessutom gav den högsta betyg trots att handlingen i sig är motbjudande för mig som vegetarian och djurrättare – det borde väl säga tillräckligt. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

The last unicorn – Peter S. Beagle - När jag äntligen tog mig för att köpa och läsa den här vackra boken visade det sig att insidan var minst lika tilltalande som utsidan. Det här är i särklass en av de bästa böcker jag läst i hela mitt liv. Mer om den här skrivit här.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

The fountainhead - Ayan Rand- Ännu en klassiker i sitt slag och också ännu en bok jag inte skulle ha läst om det inte vore för tips från en kompis. Även om jag inte kan påstå att boken var  någon aha-upplevelse så var den onekligen intressant och väcker en del tankar. Det gillar jag, och eftersom att den som sagt inte är en bok jag normalt sett läser får den vara med på den här listan över böcker som utmärkt sig lite extra under året.

Väldigt sällan fin – Sami Said – Den här boken har jag också skrivit längre om här. En himla bra bok helt enkelt och i en genré som jag heller inte läser särskilt ofta. Så snart uppföljaren, Monomani, kommer ut i pocket ska jag införskaffa den och läsa!

~ ~ ~

Och det var det bokåret. Nu är jag laddad för bokåret 2015 då jag hoppas på att få minst lika många bra läsupplevelser. Tidigare år då jag försökt planera vad jag ska läsa och när har det falerat direkt, helt enkelt för att en bok måste läsas på rätt tid och rätt plats och när och var det är går inte att förutse. Dock har jag förstås ändå lite tankar kring vad jag hoppas kunna läsa under året, först på listan står Tove Janssons Trollvinter och Rudyard Kiplings klassiker Djungelboken. Vad har ni läst under 2014 och vad vill ni läsa under det kommande året? :)

4 kommentarer:

  1. åh, toppeninlägg! tack för tips.

    SvaraRadera
  2. Men åh vilket fint inlägg! Jag håller helt med om den gamle och havet, när jag läste den var det typ det finaste/vidrigaste jag läst - då jag ju som du är bokälskare/vegetarian.

    Och du, angående din superfina kommentar som jag ju glömt att svara på - förlåt för det - så förstår jag helt vad du menar med att försöka sluta vara avundsjuk. Jag är precis likadan, även fast det ju aldrig gör en gott att vara avis. och lycka lycka lycka till med att peppa dig själv till att göra nya saker! 2015 känns som ett bra år :D

    Och som slut på en superlång kommentar har jag precis gett mig på att läsa Machiavellis the Prince, vilket nog kommer bli en riktig utmaning då den ju handlar om makt och diplomati skriven av en italiensk 1500tals ambassadör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att höra att någon annan kände likadant inför Den gamle och havet. Och tack snälla för ditt svar på min kommentar. Lycka till med läsningen!

      Radera