Sidor

onsdag 21 januari 2015

en smula vårvinter

Jag tycker om ordet vårvinter, i alla fall i den bemärkelse jag använder det. När jag säger eller skriver vårvinter menar jag den tid på året då trötta krukväxter får en renovering och torgstånden fylls av frasande tulpaner, då överfulla garderober och andra skrymslen rensas ut och då all energi som under vintern legat i dvala liksom börjar återvända till varje cell i kroppen.Men det gäller att ta vara på allt det fina. Vårvintern kan ju annars lätt bli den där tiden på året då allt slaskar och då vårens första, starka solstrålar skiner på allt som är smutsigt och dammigt och som behöver göras vid. En tid av gnäll och stress helt enkelt. Och jag är själv inte immun, de där solstrålarna och allt de avslöjar kan verkligen göra mig tokig. Då är det bra att ha något annat, trevligt att vända blicken mot istället. En ny blomma t.ex.

Jag vet det egentligen inte är vårvinter än, januari är ju faktiskt bara vinter, men jag har tjuvstartat. Häromdagen fick nämligen den här krokusen (tror jag det är?) flytta in hos mig. Och så planterade jag om mitt kära och ömt vårdade elefantöra som jag fick av en kompis som ett litet skott från hennes planta i somras, till en större kruka. Nu står de och är en liten smula vårvinter hemma hos mig.OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar