Sidor

onsdag 25 februari 2015

monthly makers februari 2015 – tygvippa i återbrukstyg

För ett tag sen fick jag en sidenskorta av mamma som hon fyndat second och som jag genast blev mycket förtjust i. Av etiska skäl köper jag inte nyproducerat silke, men lagom hycklande så älskar jag tyvärr materialets känsla (när jag inte tänker på bakgrunden till hur det tillverkats, alltså att silkesmaskarna dödas) och köper det gärna second hand/tar emot second hand-köpta silkesplagg från andra. Tråkigt nog lyckades spräcka tyget under båda ärmarna förra gången jag hade den på mig. Eftersom jag älskar tyget och inte bara kan köpa nytt sånt hur som helst har jag gått och funderat en del på vad jag skulle göra med skjortan. Jag är tyvärr hopplöst ohändig när det kommer till nål och tråd, så att sy om den på något sätt var inte ett alterntiv. Till slut bestämde jag mig för att tillverka en såndär tofs/vippa som har synts i diverse olika girlanger typ hela bloggosfären över ett tag nu.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag använde mig av den här instruktionen och jag gjorde en provvariant av ett gammalt örngott innan jag gav mig på det fina tyget. Såhär såg det ut när jag började. OLYMPUS DIGITAL CAMERADet enda man behöver är tyget man ska använda och en bra tygsax. Slarva inte och ta en slö sax du brukar använda till papper, det blir så himla mycket svårare att klippa då!OLYMPUS DIGITAL CAMERA  Jag klippte ut ryggtavlan försiktigt läng alla sömmar. När det var klart hade jag en nästan rektangulär bit. Eftersom att jag klippte längs med alla sömmar blev tyget lite mindre där ärmarna suttit, men jag beslöt mig för att strunta i det. En vippa av det här slaget ska ju inte vara helt jämn ändå. “Kantremsorna” sparade jag och knapparna i pärlemo sprättade jag bort. Det är för övrigt mitt bästa “piffa-till-kläder-med-loppisfynd-tips”, alltså att byta ut tråkiga plastknappar mot loppisfyndade gamla pärlemoknappar. Blir så stor skillnad! OLYMPUS DIGITAL CAMERANär man har sin tygbit ska den vikas en gång. Sen är det bara att börja klippa! En liten bit högst upp där tyget är vikt ska sparas oklippt, det är den bit som sedermera ska rullas ihop och bli “toppen” på tofsen som tofsen kan hängas i. Hur stor den biten ska vara är väl egentligen en smaksak, jag gjorde den biten ganska kort eftersom jag ville ha mycket tofs.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch såhär såg det ut när jag kommit lite längre på väg. Jag klipper ofta från två håll eftersom jag tycker det känns som att det går snabbare då :pOLYMPUS DIGITAL CAMERAOch såhär ska tofstyget se ut när det är färdigklippt. Mina fransar blev verkligen ojämna eftersom jag är så darrig på handen när jag ska hålla på med sånt här, men återigen är det här inte den typen av grej som måste bli perfekt i kanterna för att se fin ut. OLYMPUS DIGITAL CAMERASen är det dags att först veckla ut tyget så att det inte längre är dubbelvikt, och sen rulla ihop tyget på mitten där det fortfarande sitter ihop. Det kan vara lite pilligt eftersom fransarna gärna vill trassla ihop sig, men de mesta trasslet går att reda ut i efterhand. Man rullar alltså hela vägen på mitten tills man har en liten tygkorv med tofs i vardera änden. OLYMPUS DIGITAL CAMERASen ska tygkorven i mitten knytas ihop vilket jag gjorde med en av kantbitarna från mitt tyg som jag sparat. Mina fransar hade trasslat ihop sig rätt mycket så tofsen såg ut såhär.OLYMPUS DIGITAL CAMERADet var dock rätt lät avhjälpt med lite tålamod och voilá!OLYMPUS DIGITAL CAMERAVill man göra en hel girlang behöver man förstås många fler, men jag tror att jag nöjer mig med en. Ska ha den antingen fastkrokad på den här väskan (ebay-fynd), eller kanske bara hängande som dekoration på en vägg nånstans.OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag är i alla fall nöjd, både med att ha en silkesvippa och med att ha kommit på ett användningsområde till min gamla skjorta. Nu återstår att se vad det ska bli av resten av tyget, det här var ju bara bakstycket.. ^^OLYMPUS DIGITAL CAMERA

6 kommentarer:

  1. Alltså vad fint att göra en girlang med såna! Men den sitter också prima på väskan (som för övrigt är helt sjöjungfrumagisk). Kul att skjortan fick liksom ett tredje liv!

    SvaraRadera
  2. Alltså verkligen - en girlang vore ju helt sagolik! Men den passar alldeles utmärkt på väskan! (Obs är mycket avis på väskan, känns som att en ska ha mystiska ingredienser till trolldrycker i den.)

    SvaraRadera
  3. Håller med tidigare kommentarer, så fin väska och den sitter fint där! Girlang vore också fint, eller kanske fästa den på en tygkasse, ett annat klädesplagg eller något? :D

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vi är en förening bestående av unga kvinnor med gediget vintageintresse som helgen 28-29 mars anordnar Uppsala Vintagefestival, ett evenemang som gjorde succé förra året och som förväntas locka ännu fler besökare i år enligt antalet som tackat ja på Facebook. Vi erbjuder försäljning av vintagekläder, smycken och prylar från butiker i hela landet, och därtill workshops och föreläsningar med fokus på historia och hållbarhet. Dessutom hålls konserter och dans i svunna tiders stil.

    Efter att ha följt er blogg vill vi väldigt gärna bjuda in er till att besöka vår festival! Förra året hade vi flera vintagebloggare på plats, som genom att besöka och uppmärksamma festivalen gjorde mycket för publiciteten vi är hjärtligt tacksamma för. Om detta låter trevligt, kanske att tipsa om för intresserade läsare, blir vi oerhört glada!

    Facebook-sida: https://www.facebook.com/Uppsalavintagefestival
    Facebook-evenmang: https://www.facebook.com/events/407722816052411

    Vänlig hälsning,
    RetroArmén genom Sofie

    SvaraRadera
  5. Så romantiskt och fint det blev :)

    SvaraRadera