Sidor

söndag 1 februari 2015

semmelbakelser

I lördags yrde snön konstant utanför fönstret och förvandlade återigen hela världen, eller i alla fall min stad, till en vit och ganska tyst värld. Då passade jag på att genomföra min sedan länge groende idé om semmelbakelser med lite inspiration från Mendl’s-bakelser i The Grand Budapest Hotel. De bakelser är väl nån slag petit chouxer tror jag, och egentligen är de ju helt olika mina semlor också till utseendet, men jag tycker att semlor i sig är rätt romantiska och vackra vinterbakelser och med färgad glasyr blir de ju ännu lite festligare.  OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERATill själva bullarna utgår jag från ett recept från Mia Öhrn som jag altererat något. Om du använder hela mängden socker i receptet, 1 1/2 dl, blir bullarna rätt söta och är jättegoda att äta som de är. Som semmelbakelser tycker jag dock nästan att de blir lite för söta, så sist jag gjorde dem använde jag inte fullt 1 1/2 dl och dessutom bytte jag ut en del a sockret mot björksocker.Sockra efter tycke och smak helt enkelt! För att göra semmelbullarna jag gjorde behöver du:

  • 50 g jäst
  • 5 dl vegetabilisk mjölk (jag brukar använda havremjölk)
  • 1- 1 1/2 dl strösocker eller annan sötning, typ björksocker
  • 2 tsk malen eller stött kardemumma
  • 1/2 tsk salt
  • 14 dl vetemjöl
  • 150 g rumsvarmt vegetabiliskt margarin

Smula ner jästen i en bunke, värm mjölken till cirka 37 grader, häll den över jästen och rör tills jästen löst sig helt. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke och häll sedan ner det i jäst- och mjölkblandningen. Klicka till sist i det rumsvarma smöret (om du som jag ofta glömmer att ta fram det går det bra att hyvla ner det med osthyvel, då mjuknar det snabbt). Arbeta ihop till en deg och knåda ordentligt, 5-10 minuter förhand eller med köksassistent. Låt sedan jäsa övertäckt i 40 minuter. Ta sedan upp degen på bakbord och dela den i så många bitar som du vill ha bullar. I originalreceptet står det att den här degen ska räcka till 26 bullar, men jag brukar få 30-35 eftersom jag gillar mindre bullar än vanliga semlor. Rulla degbitarna till bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Täck över igen och låt jäsa minst 30 minuter. Sätt under tiden på ugnen och värm den till 200 grader. Grädda sedan bullarna i mitten av ugnen  7-12 minuter, beroende på storlek. De ska vara gyllenbruna när de är klara. När bullarna är klara är det dags att börja fylla dem! Som fyllning i mina semlor använde jag en hemgjord, vegansk nutellakräm efter det här receptet från Vegoteket, smaksatt med apelsinskal. Grädden är sojavispgrädda från Alpro. OLYMPUS DIGITAL CAMERANär de var fyllda och dekorerade och klara såg mina ut såhär! En med rosa glasyr och hallon, en med blå glasyr och björnbär och en liten en med grön glasyr.     OLYMPUS DIGITAL CAMERASen när jag fotat färdigt och plockat undan typ allt kom jag naturligtvis på att det vore ännu finare med lite florsocker ovanpå allt. Men då hade bären på toppen hunnit tina lite och bakelserna hade rent allmänt börjat “glida”" ut” så att säga. Men det blev lite småcharmigt så jag visar ändå ^^    OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

4 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder! Ser så, så gott ut och det känns inte helt okej att bli sötsugen halv nio en måndagmorgon ;)

    Är det ett bord du har som underlag eller bara något hopsnickrat för fotona? Ser så fint ut.

    SvaraRadera
  2. Men jag dör vad gott! Trodde inte semlor kunde bli bättre än de redan är men detta är ju sagolikt! Fasen vad fina bilder, och jag känner verkligen Grand Budapest-känslan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja jag är galen i dessa just nu! Kul att du också känner Budapest-känslan som jag försökte få till :)

      Radera