Sidor

söndag 15 februari 2015

the Earthsea cycle

Alltså den här boken. Den tredje i raden av de totalt sex böcker som ingår i Ursula K. Le Guins fantasyserie om “the wizard of earthsea”. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jag måste erkänna att jag inte blev hooked från början. Berättartekniken (den allvetande författaren), och kanske också det i dagsläget något gammalmodiga språket (de första böckerna är skrivna på 1960-talet) gav mig en känsla av klassisk episk fantasy – en genre jag inte är överförtjust i. Någonting måste jag dock ha fastnat för, för jag fortsatte från bok nummer ett där seriens huvudkaraktär, trollkarlen Sparrowhawk introduceras, till bok nummer två där ett antal år förflutit sedan första boken och där Sparrowhawk redan är en berömd trollkarl. Sedermera kom jag så till bok nummer tre, och då hände något. Jag vet inte om det kanske är så enkelt att det krävdes ungefär två böcker introduktion i “världen” för att jag skulle fastna, eller om tredje boken, som alltså heter The farthest shore, helt enkelt föll mig på läppen mer än de tidigare. Jag tror att det kanske är blandning av båda dessa orsaker, dock framför allt den sistnämnda. Hela filosofin bakom böckerna nådde liksom nya höjder i tredje boken. Plus att Ursula K. Le Guins sätt att rätt ut skriva både filosofiska resonemang och smärre moralkakor helt enkelt har växt på mig. OLYMPUS DIGITAL CAMERAThe farthest shore utspelar sig när Sparrowhawk blivit “archmage” och alltså är världens mäktigaste trollkarl, vilket också innebär att han börjar nå sin ålders höst. För att söka svaret på vem eller vad som får trollkarlar världen omkring att börja förlora sina krafter och det uråldriga språket ger sig Sparrowhawk ut på en världsomsegling över haven tillsammans med unge Arren. Jag skulle nästan vilja säga att boken till lika delar är ett klassiskt fantasyäventyr och en livsfilosofi framställd på vackrast tänkbara sätt. Se bara:OLYMPUS DIGITAL CAMERAHur kan en enda mening vara så vacker? Och så detta då, drakar. Ni kan ju förstå att jag är hänförd.OLYMPUS DIGITAL CAMERAFörstås är också jag lite kär i Sparrowhawk, som jag alltid som oftast blir i alla dessa fiktiva män jag läser om.OLYMPUS DIGITAL CAMERAJag läste en recension på goodreads där författaren till recensionen skrev att Ursula K. Le Guins böcker om Earthsea har mycket mera rätt att bli kallade “den ateistiska motsvarigheten till C.S. Lewis Narnia” än Philip Pullmans serie His Dark Materials. Nu har jag bara läst den första boken i Philip Pullmans serie och kan inte riktigt uttala mig om den, däremot kan jag definitivt skriva under på att Earthsea-serien är Narnias ateistiska motsvarighet. Och aldrig har väl jag, som egentligen är livrädd för att tänka tanken att allt skulle vara slut efter döden, kunnat betrakta ateism med ett sådant lugn.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA Ja, Ursula K. Le Guin får mig till och med att tycka att det låter vackert. Och det mina vänner, det vill inte säga lite när det kommer till mig. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja verkligen, fantastiskt vackert. Om inte likvärdigt så i vart fall snudd på lika fantastiskt som i The last unicorn.

      Radera