Sidor

tisdag 17 februari 2015

vårkänslor och hemmaprojekt

Jag börjar få så himla mycket vårkänslor i kroppen nu, det riktigt pirrar så fort solen är framme eller när jag hör ett litet fågelkvitter. Jag vet inte hur det är med er men för mig medför vårkänslorna och ljuset energi och skaparlust i mängder. Sen om jag kan genomföra allt jag tänker på och alla ideér jag får, det är en annan femma :p I helgen tog jag i alla fall fram en bunt gamla inrednings- och trädgårdstidningar samt köpte ett nytt nummer av Kloka hem (det är för övrigt en himla bra tidning om man är intresserad av hållbart tänk och inredning).  Jag satte mig vid vardagsrumsbordet med tidningar och tulpaner och fram åkte också papper och penna för listskrivande och idéskissande. Och seriöst, vem blir inte vårinspirerad när bordet ser ut såhär?  OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA   Jag skrev i alla fall en lång lista med grejer som jag vill göra och fixa med här hemma framöver, stort som smått. OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA Och så började jag skissa lite på lampan vi ska försöka bygga till vardagsrumstaket. Jag ritar inte så himla bra men det här är ju bara ett utkast. Hade förresten min right as rain-klänning på mig, som ni kanske ser skymta fram därnere i högra hörnet ^^ OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch på telefonen hade jag pinterest framme och tjuvkikade lite på en bild varifrån jag hämtar inspiration till lampbygget. Det ska bli en industri-aktig sak i mässing och kanske lite koppar med stora glödlampor åt alla håll och kanter.OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn annan grej som jag är väldans pepp på just nu är odling. Odling inomhus och odling på vår soliga balkong. Elefantöraskottet jag fick av en vän i somras lever och frodas i vardagsrumsfönstret och det har väl också gett mig lite mod att våga odla mer saker.OLYMPUS DIGITAL CAMERADet finns en liten mysig trädgårdsbutik här i stan som öppnade för nåt år sen mitt inne i centrum. Jag har kikat in där flera gånger utan att gå in, men i fredags gjorde jag äntligen slag i saken. Jag köpte med mig trädgårdspinnar, trädgårdssnöre, såjord och två fröpåsar. Min tanke är att odla nästan uteslutande ätbara saker på balkongen. Dels för att jag tycker det är gott och roligt men också för att jag verkligen gillar tanken på urban odling och självförsöjning, även om vi nog får svälta åtminstone elva och en halv av årets tolv månader om vi ska leva på mina tomater :p  Men men, ni fattar tanken. Hittills är jag alltså pepp på småtomater och indiankrasse (som jag har i salladen!)OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAI en gammal trädgårdstidning från förra (eller kanske förrförra?) året återupptäckte jag den här artikeln om så kallade “bihotell” eller “insektshotell”. Vill gärna ha ett på balkongen men en vän till mig vars maka är dödligt allergisk mot bi-stick upplyste om att det nog inte skulle så vara så populärt bland allergiker, oavsett om bina är farliga eller inte (solitärbin sticks tydligen knappt alls, till skillnad från tambin). Är så sugen på att bygga ett sånt här ändå så mamma och pappa får nog ha ett sånt hemma i sin trädgård ^^ Någon som provat?  OLYMPUS DIGITAL CAMERA Till sist blev jag inspirerad av en artikel i senaste Kloka hem som handlade om naturlig textilfärger på växter och matrester. Ska bestämt låna boken artikeln handlade om på bibblan och läsa lite. När jag gick på mellanstadiet och läste Maj Bylocks Johannesnatten tyckte jag att växtfärgning med Johannesört och liknande var typ det coolaste som fanns, men tyvärr tog jag mig aldrig för med något sånt projekt då trots att jag minsann var ute och plockade lite växter till färgning. Men nu i vuxen ålder kanske? Jag har en begagnad sidenskjorta som sprack under ärmarna häromdagen som jag lurar på att försöka omvandla till något annat och det kanske vore något att färga? Ska i alla fall försöka delta i Monthly Makers på något sätt denna månad också. Hm.. Mycket att tänka på helt enkelt. Pysslar ni med något just nu eller har ni några planer? OLYMPUS DIGITAL CAMERA   

2 kommentarer:

  1. mysigt med alla dessa projekt att se fram emot. helt nyfiken på vad det står på den där listan! http://singmyspring.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Blev helt pirrig i magen av det här inlägget!
    1. så grymt med listan med alla idéer, blev superpepp själv trots att jag inte ens ser vad det står!
    2. Sweetbaby är grymmaste tomaten - du kommer inte ångra dig!
    3. Jag byggde ett bihotell förra året och hade både bin och humlor som kom på besök.Det kändes jättehärligt att få hjälpa dem lite :) Satte upp det på baksidan av garaget där ingen vistas.

    Angående din undran om tomaterna så vill jag börja med att säga att din vän nog har rätt. Eftersom jag har valt tomater som blir väldigt höga (som med din sweetbaby) så kan de bli väldigt rangliga när de sträcker sig efter ljuset. Jag planterar om mina tomater minst fyra gånger innan de får bo i sin slutgiltiga krukar. De vill nämligen ha mycket plats för sina rötter men gillar inte att bli samma i för stor kruka för snabbt så de måste få mellanlanda lite i ett snäpp större hela tiden. När jag planterar om dem så tar jag helt enkelt bort de understa bladen/"grenar" med blad och planterar stammen djupare än vad den var i den föregående krukan.

    Hänger du med? Så de "såren" som blir där man tar bort bladen får komma under jorden och så växer det så småningom ut rötter från dem. På så sätt blir plantan hela tiden starkare eftersom bara den växande delen är över jord. Jag har gjort såhär båda åren jag odlat och har haft tätare plantor med mer frukt än alla de jag känner som inte gjort så. Ett bra tips helt enkelt!

    SvaraRadera